Αγοράζει γαλλικές φρεγάτες η Ελλάδα εν μέσω πρωτοφανούς τουρκικής προκλητικότητας


01-09-2019 20:35

Εξοπλίζεται η Ελλάδα εν μέσω τουρκικών προκλήσεων και προχωρά στην αγορά δύο γαλλικών φρεγατών.

Η συμφωνία για τις φρεγάτες κλείστηκε κατά την επίσκεψη Μητσοτάκη στο Παρίσι.

Καθοριστικός ο ρόλος του Γάλλου υπουργού Οικονομικών Μπρούνο Λε Μερ. Ποιο είναι το (μεγάλο) κόστος.

Δεν είχαν προηγούμενο τα όσα συνέβησαν την περασμένη Τρίτη πάνω από το Καστελόριζο με τα τουρκικά F-16.

Οι Τούρκοι απειλούν να στείλουν το Ορούτς Ρέιτς στην Κρήτη!

Η τουρκική προκλητικότητα στο Αιγαίο έχει χτυπήσει κόκκινο με τα «επεισόδια» να διαδέχονται το ένα το άλλο. Γι’ αυτό το λόγο η ελληνική πλευρά θέλει να θωρακίσει τη χώρα και σχεδιάζει μια σειρά από σημαντικές κινήσεις. Σε πρώτο πλάνο δύο φρεγάτες.

Στο πλαίσιο αυτό η Αθήνα  στο πρόσφατο τετ α τετ που είχε ο Κυριάκος Μητσοτάκης με τον Εμανουέλ Μακρόν στο Παρίσι, γνωστοποίησε την πρόθεσή της να προχωρήσει στην απόκτηση δύο γαλλικών φρεγατών. Η ελληνική πλευρά πέρα από την ευρύτερη αμυντική συνεργασία στρατηγικής σημασίας με τη Γαλλία στοχεύει και στην αγορά φρεγατών και μάλιστα με ευνοϊκούς οικονομικούς όρους. Άλλωστε για την κυβέρνηση αποτελεί προτεραιότητα η ενίσχυση του πολεμικού Ναυτικού και σε αυτό το πλαίσιο ο πρωθυπουργός σχεδιάζει να θωρακίσει περαιτέρω τον ελληνικό στρατιωτικό στόλο.

Στη συνάντηση που είχε ο Μητσοτάκης με το Μακρόν στο Παρίσι ο Γάλλος πρόεδρος ρώτησε τον Έλληνα πρωθυπουργό ποιες είναι οι προθέσεις του για το θέμα της αγοράς δύο φρεγατών τύπου «Belhara». Ο κύριος Μητσοτάκης απάντησε θετικά όσον αφορά στην επιχειρησιακή αξία των φρεγατών, αλλά επισήμανε πως για να γίνει η παράδοση το 2023 θα πρέπει η συμφωνία να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τέλους του 2019 και να δοθούν οι απαραίτητες προκαταβολές. Η δέσμευση όμως να τηρηθεί το πρωτογενές πλεόνασμα στο 3,5% το 2019 δεν αφήνει δημοσιονομικό χώρο για να πραγματοποιηθεί η αγορά. Τότε ο Μακρόν φαίνεται να έβαλε στο παιχνίδι τον Γάλλο υπουργό οικονομικών Μπρούνο Λε Μερ, ο οποίος στις 9 Αυγούστου είχε συναντηθεί με τον Μητσοτάκη στο Μαξίμου και είχαν συζητήσει το συγκεκριμένο θέμα.Εγγυητής το γαλλικό δημόσιο

Ο Λε Μερ σύμφωνα με τις ίδιες πηγές αυτή τη φορά κινήθηκε με διαφορετικό τρόπο από ό,τι στην Αθήνα. Σε αντίθεση με την αρχική του στάση πως η όποια μορφή δανεισμού ουσιαστικά είναι αδύνατη τώρα φαίνεται να είπε πως η Γαλλία μπορεί να εξασφαλίσει στην Ελλάδα την αναγκαία χρηματοδότηση με εγγύηση του γαλλικού δημοσίου ώστε να αποκτηθούν οι δύο φρεγάτες. Χωρίς να δοθούν περισσότερες διευκρινίσεις το γαλλικό υπουργείο οικονομικών δεσμεύτηκε να επανέλθει σύντομα με ολοκληρωμένο πρόγραμμα πάνω στο συγκεκριμένο θέμα.click4more Νέο 2015 φοβάται η κυβέρνηση στο Αιγαίο – Τα μέτρα που αποφάσισε…

Σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές υπάρχει ένα νομικό σχήμα που έχει ήδη χρησιμοποιηθεί μία φορά σε αγορά γαλλικών οπλικών συστημάτων από το Βέλγιο και πάνω εκεί θα μπορούσε να πατήσει το γαλλικό υπουργείο Οικονομικών. Σστη συνάντηση στο Ελιζέ η συμμετοχή του Λεμέρ ζητήθηκε από τη γαλλική πλευρά λίγες ώρες πριν το τετ-α-τετ του Μητσοτάκη με τον Μακρόν. Ο Γάλλος πρόεδρος δεν θα μπορούσε να κάνει οποιαδήποτε συζήτηση περί φρεγατών αν ο υπουργός οικονομικών δεν ξεκαθάριζε τη θέση του. Στη συνάντηση στο Παρίσι τα πράγματα πήραν άλλη τροπή χάρη στην καλή χημεία που έχει αναπτύξει ο Μακρόν με τον Μητσοτάκη. Γνωρίζονται άλλωστε από την εποχή που ο Γάλλος πρόεδρος ήταν υπουργός οικονομικών. Ο Μητσοτάκης είχε συναντηθεί με τον Μακρόν το 2016 στο Παρίσι και τον είδε ξανά ως πρόεδρος της Γαλλίας το Σεπτέμβριο του 2017.

Δεν πρέπει να παραβλέψουμε πως στις επαφές στο Παρίσι στην ελληνική αποστολή συμμετείχε και ο Έλληνας σύμβουλος Εθνικής Ασφαλείας Αλέξανδρος Διακόπουλος αφού πέρα από το θέμα των φρεγατών συζητήθηκε σε βάθος τα ζητήματα ασφάλειας και αμυντικής συνεργασίας Ελλάδας – Γαλλίας. Ειδικά για το θέμα της κυπριακής ΑΟΖ και τις παράνομες δραστηριότητες της Τουρκίας ο Γάλλος πρόεδρος πήρε σαφή θέση. «Δεν θα δείξουμε την παραμικρή αδυναμία στον τομέα αυτόν» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Εάν η πρόταση Λε Μέρ ικανοποιήσει την ελληνική πλευρά, η χώρα μας θα μπορούσε να αποκτήσει την κυριότητα των φρεγατών με την παραλαβή της πρώτης από το 2023 και μετά. Το κόστος ανά φρεγάτα ανάλογα με τον οπλισμό που θα φέρει αυτή, σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, είναι κοντά στα 700 εκατομμύρια ευρώ. Για να ολοκληρωθεί όμως η παραγγελία απαιτείται άμεσα, δηλαδή μέσα στο 2019, καταβολή εγγύησης 150 εκατομμυρίων ευρώ για κάθε φρεγάτα.Οι Τούρκοι απειλούν να στείλουν το «Ορούτς Ρέιτς» ανατολικά της Κρήτης

H κλιμάκωση της έντασης στα ελληνοτουρκικά ξεκίνησε! Στα Γενικά Επιτελεία εκτιμούν ότι με το τέλος της τουριστικής περιόδου που ήταν καλή για την Τουρκία και δεν θέλησε να ρισκάρει, η Άγκυρα έβαλε μπροστά το σχέδιο για περισσότερη πίεση σε Αθήνα και Λευκωσία προκειμένου να αποδεχτούν τετελεσμένα σε Αιγαίο και νοτιοανατολική Μεσόγειο. Οσο και αν ακούγεται παράδοξο η έξοδος του τέταρτου ερευνητικού σκάφους των Τούρκων του «Ορουτς Ρέιτς» ήταν το λιγότερο που έγινε αυτές τις ημέρες. Η κατάσταση σε στρατιωτικό επίπεδο δείχνει να έχει ξεφύγει από κάθε έλεγχο!

Τα όσα συνέβησαν την Τρίτη στο Καστελόριζο με τις 55 παραβιάσεις και τις 19 εμπλοκές με τουρκικά μαχητικά αεροσκάφη αποτυπώνουν την προσπάθεια της Άγκυρας να διατηρήσει ψηλά το θερμόμετρο της έντασης και να πιέσει την Ελλάδα με στρατιωτικά μέσα. Ολα αυτά με την ανοχή του ΝΑΤΟ το οποίο ήταν παρών στην εκδήλωση των προκλήσεων των Τούρκων. ΝΑΤΟϊκό ιπτάμενο ραντάρ AWACS πετούσα από το Καστελόριζο και έχει… συνεργασία με τα τουρκικά Φ-16 που στη συνέχεια μετέτρεψαν την περιοχή σε εναέριο πεδίο μάχης.

Οι Τούρκοι είχαν σχεδιάσει άσκηση η οποία «περικύκλωνε» το Καστελόριζο. Το συνηθίζουν όχι μόνο σε αυτή την περιοχή καθώς το έχουν επαναλάβει ακόμη και σε μεγάλα νησιά όπως η Χίος ή η Λέσβος.Τι προέβλεπε το σενάριο της άσκησης η οποία είχε και το ΝΑΤΟϊκό καπέλο;

Αριθμός τουρκικών F-16 έπαιζαν το ρόλο εχθρικών αεροσκαφών που επιχειρούν να διεισδύσουν στον τουρκικό εναέριο χώρο και να πλήξουν στόχους. Aλλά τουρκικά F-16 θα έπρεπε να τα αναχαιτίσουν. Σε αυτό το σενάριο συμμετείχε τον τρωικό άβαξ αλλά και ένα τούρκικο ιπτάμενο ραντάρ. Επίσης συμμετείχε και τουρκικό ιπτάμενο τάνκερ. Λόγω της παρουσίας του ΝΑΤΟϊκου AWACS οι Τούρκοι είχαν σχεδιάσει την άσκηση εντός των 12 ναυτικών μιλίων από το Καστελόριζο. Είναι αυτονόητο ότι δεν τήρησαν τα όρια και άρχισαν από την πρώτη στιγμή τις παραβιάσεις.

Click4more: Αυτά αποφάσισε το ΚΥΣΕΑ για τις προσφυγικές ροές – Αυστηροποίηση των ελέγχων και αλλαγή στον τρόπο παροχής ασύλου

Πρώτα παραβίασαν το κυπριακό FIR από εκεί εισήλθαν στο Ελληνικό FIR όπου και ήρθαν σε επαφή με ελληνικά F-16. Oι αναχαιτίσεις ξεκίνησαν υπό το… βλέμμα του NATOϊκού AWACS το οποίο πολύ σύντομα διέκοψε τη συνεργασία και δήλωσε ότι αποχωρεί από την περιοχή. Αυυτό μάλλον εξόργισε περισσότερο τους Τούρκους οι οποίοι εγκατέλειψαν το σενάριο της άσκησης και προχώρησαν στο «μακελειό» που ακολούθησε.

Υπήρξαν υπήρξαν σκληρότατες εμπλοκές γύρω από το Καστελόριζο. Υπήρξαν στιγμές που εξελίσσονταν την ίδια στιγμή, όχι μία αλλά πολλές διαφορετικές εμπλοκές μεταξύ ελληνικών και τουρκικών F-16. Yπενθυμίζουμε ότι από τα 23 τουρκικά μαχητικά τα 14 ήταν οπλισμένα. Oι αερομαχίες διήρκεσαν αρκετές ώρες αφού τα τουρκικά μαχητικά χρησιμοποίησαν και το ιπτάμενο τάνκερ τους για εναέριο ανεφοδιασμό.

H ελληνική πολεμική αεροπορία αντιμετωπίσει την κατάσταση αποτελεσματικά όπως πάντα. Ωστόσο υπήρξαν στιγμές που η πιθανότητα να υπάρξει ένα απρόβλεπτο γεγονός, που θα ήταν η σπίθα που θα άναβε φωτιά, ήταν μεγάλη. Θα αρκούσε ακόμη και μία μηχανική βλάβη σε ένα από τα αεροσκάφη για να κλιμακωθεί η ένταση. Οι Τούρκοι αποχώρησαν αργά το απόγευμα και αρκετά από τα F-16 προσγειώθηκαν στην αεροπορική βάση του Nτάλαμα αν και δεν ανήκουν σε αυτήν.«Ο μαύρος Αύγουστος με το ρεκόρ προκλήσεων»

Τα όσα, όμως, συνέβησαν στο Καστελόριζο δεν ήταν απλά ένα μεμονωμένο περιστατικό, μία «κακή μέρα». Ο Αύγουστος ήταν από τους χειρότερους μήνες σε ό,τι αφορά τις προκλήσεις των Τούρκων εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

Μόνο την εβδομάδα που μόλις πέρασε είχαμε:

230 παραβιάσεις

29 εμπλοκές! Αριθμός απίστευτος που είχε πάρα πολλά χρόνια να καταγραφεί.

8 υπερπτήσεις

58 τουρκικά αεροσκάφη από τα οποία πάνω από τα μισά ήταν οπλισμένα χρησιμοποίησαν οι Τούρκοι για τις προκλήσεις τους.

Εξάλλου άσχημη ήταν η κατάσταση και στη θάλασσα του Αιγαίου. Τον Ιούλιο είχαμε 368 θαλάσσιες παραβιάσεις και αναμένονται τα στοιχεία του Αυγούστου. Συνολικά το 2019 έχουμε 1.165 θαλάσσιες παραβιάσεις, όταν όλο το 2018 είχαμε 1.479. Πάμε δηλαδή για ρεκόρ.

Η έξοδος του ερευνητικού σκάφους «Ορούτς Ρέιτς», που συνοδεύεται από μία μικρή τουρκική ναυτική αρμάδα είναι το νέο δεδομένο στην εξελισσόμενη ελληνοτουρκική κρίση. Οι Τούρκοι έχουν διαρρεύσει ότι «δεν θα το χρησιμοποιήσουμε στο Καστελόριζο» αλλά την ίδια ώρα απειλούν με άλλη πρόκληση που η Αθήνα δύσκολα μπορεί να καταπιεί. Οι Τούρκοι απειλούν ότι αν η Αθήνα με οποιοδήποτε τρόπο δραστηριοποιηθεί ερευνητικά ανατολικά της Κρήτης τότε θα μας… στείλουν το «Ορούτς Ρέιτς».Οι επιδιώξεις της Αθήνας

Η κυβέρνηση συνεχίζει να τηρεί το σχέδιο της «αποφυγής οποιασδήποτε κλιμάκωσης» αλλά είναι πλέον σαφές ότι η Τουρκία θα κάνει ότι μπορεί για να τη βγάλει από αυτό το σχεδιασμό. Η Ελλάδα σε συνεννόηση με την Κύπρο έθεσε θέμα παρουσίας ευρωπαϊκών ναυτικών δυνάμεων στη νοτιοανατολική Μεσόγειο. Δυνάμεις που πιστεύει ότι θα αποτελέσουν ασπίδα στις τουρκικές προκλήσεις και στην επιθετικότητα της Άγκυρας. Το αίτημα τέθηκε στην άτυπη σύνοδο των υπουργών Άμυνας της Ε.Ε. από τους ΥΕΘΑ Ελλάδας και Κύπρου. Στην άτυπη Σύνοδο των υπουργών Άμυνας της Ε.Ε. ο Έλληνας υπουργός Εθνικής Άμυνας Νίκος Παναγιωτόπουλος ανέδειξε την τουρκική προκλητικότητα στην Ανατολική Μεσόγειο με την αποστολή τέταρτου ερευνητικού πλοίου καθώς επίσης και τη συμπεριφορά που κλιμακώνει την ένταση και τους κινδύνους ασφάλειας στην περιοχή. Ο κ. Παναγιωτόπουλος υπογράμμισε ότι η Ε.Ε. δεν πρέπει να συμπεριλάβει κατά προτεραιότητα την Ανατολική Μεσόγειο στις περιοχές αυξημένου ενδιαφέροντος όσον αφορά τη «Συντονισμένη Θαλάσσια Παρουσία» της Ε.Ε.

Πηγή: Realnews