ΕΙΔΑΜΕ τις ΜΑΓΙΣΣΕΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ στο Παλλάς


17-11-2018 19:15

της Δήμητρας Τσιαούση

 

Οι Θεατρικές Σκηνές -Παραγωγές Θεαμάτων παρουσιάζουν την παράσταση ΟΙ ΜΑΓΙΣΣΕΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ από το ομώνυμο βιβλίο της ΜΑΡΑΣ ΜΕΙΜΑΡΙΔΗ και δείχνουν να έχουν κερδίσει από νωρίς το θεατρικό κοινό!

Το κείμενο

Για το βιβλίο της Μάρας Μεϊμαρίδη δεν χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις. Εκδόθηκε το 2001 από τις εκδόσεις Καστανιώτη και πολύ σύντομα αγαπήθηκε από το αναγνωστικό κοινό. Το 2005 έγινε η μια από τις ακριβότερες παραγωγές της ελληνικής τηλεόρασης που ανέβασε τα νούμερα της θεαματικότητας στον αέρα.

«Σμύρνη, 1887. Η Κατίνα είναι μια φτωχή, έξυπνη κι αδίστακτη Σμυρνιά. Η ζωή της αλλάζει όταν γνωρίζει την Αττάρτη, μια Τούρκα μάγισσα, που την παίρνει υπό την προστασία της. Έτσι η Κατίνα βάζει στόχο να ανέβει ψηλά. Ερωτικά φίλτρα, μπουγιούμ, λιώματα και μαγικά ποτέ δεν κάνουν λάθος. Καταφέρνει να παντρευτεί τέσσερις άντρες, τον ένα καλύτερο από τον άλλον, τον ένα πλουσιότερο από τον άλλον. Όσο ανεβαίνει πιο ψηλά σε κοινωνική τάξη, η Κατίνα ανακατεύεται στις δουλειές τους και κουμαντάρει άξια τα εμπόρια, τις μπάνκες, τα καπνά, φτάνοντας μια μέρα να γίνει αρχόντισσα όλης της Σμύρνης. Εκατό χρόνια μετά, σ’ ένα σκονισμένο μπαουλάκι στο σπίτι της Αίγινας, βρέθηκαν οι γραφές, τα ξόρκια και τα μαγικά της.»

Η παράσταση

Η ιστορία ξεκινάει με μια αφηγήτρια, την Μαρία, η οποία συνδέει τον δραματικό χρόνο με αυτόν του θεατή. Το εύρημα αυτό του σκηνοθέτη θεωρείται πετυχημένο, μιας και αποτελεί προφητική εκπλήρωση του αρχικού κειμένου. Ένα γράμμα και ένα σεντούκι ξετυλίγουν το κουβάρι και δίνουν το έναυσμα στη δράση. Προλογίζονται οι βασικές ηρωίδες, ο τόπος και ο χρόνος. Ιδιαίτερο και καλοδουλεμένο και το τέλος της παράστασης που αφήνει πολλά «παράθυρα ανοικτά» ως προς την κατάληξη της Κατίνας. Άραγε ξαναπαντρεύτηκε σε κάποια πόλη της Ελλάδας, στην Τουρκία…

Σκηνοθεσία

Το σήμα κατατεθέν της παράστασης είναι η ιδιαίτερη ματιά του σκηνοθέτη Σταμάτη Φασουλή, ο οποίος καταπιάνεται με ένα μεγάλο συγγραφικό και τηλεοπτικό αριστούργημα! Στην θεατρική τ

Οι Θεατρικές Σκηνές -Παραγωγές Θεαμάτων παρουσιάζουν την παράσταση ΟΙ ΜΑΓΙΣΣΕΣ ΤΗΣ ΣΜΥΡΝΗΣ από το ομώνυμο βιβλίο της ΜΑΡΑΣ ΜΕΙΜΑΡΙΔΗ και δείχνουν να έχουν κερδίσει από νωρίς το θεατρικό κοινό!

Το κείμενο

Για το βιβλίο της Μάρας Μεϊμαρίδη δεν χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις. Εκδόθηκε το 2001 από τις εκδόσεις Καστανιώτη και πολύ σύντομα αγαπήθηκε από το αναγνωστικό κοινό. Το 2005 έγινε η μια από τις ακριβότερες παραγωγές της ελληνικής τηλεόρασης που ανέβασε τα νούμερα της θεαματικότητας στον αέρα.

«Σμύρνη, 1887. Η Κατίνα είναι μια φτωχή, έξυπνη κι αδίστακτη Σμυρνιά. Η ζωή της αλλάζει όταν γνωρίζει την Αττάρτη, μια Τούρκα μάγισσα, που την παίρνει υπό την προστασία της. Έτσι η Κατίνα βάζει στόχο να ανέβει ψηλά. Ερωτικά φίλτρα, μπουγιούμ, λιώματα και μαγικά ποτέ δεν κάνουν λάθος. Καταφέρνει να παντρευτεί τέσσερις άντρες, τον ένα καλύτερο από τον άλλον, τον ένα πλουσιότερο από τον άλλον. Όσο ανεβαίνει πιο ψηλά σε κοινωνική τάξη, η Κατίνα ανακατεύεται στις δουλειές τους και κουμαντάρει άξια τα εμπόρια, τις μπάνκες, τα καπνά, φτάνοντας μια μέρα να γίνει αρχόντισσα όλης της Σμύρνης. Εκατό χρόνια μετά, σ’ ένα σκονισμένο μπαουλάκι στο σπίτι της Αίγινας, βρέθηκαν οι γραφές, τα ξόρκια και τα μαγικά της.»

Η παράσταση

Η ιστορία ξεκινάει με μια αφηγήτρια, την Μαρία, η οποία συνδέει τον δραματικό χρόνο με αυτόν του θεατή. Το εύρημα αυτό του σκηνοθέτη θεωρείται πετυχημένο, μιας και αποτελεί προφητική εκπλήρωση του αρχικού κειμένου. Ένα γράμμα και ένα σεντούκι ξετυλίγουν το κουβάρι και δίνουν το έναυσμα στη δράση. Προλογίζονται οι βασικές ηρωίδες, ο τόπος και ο χρόνος. Ιδιαίτερο και καλοδουλεμένο και το τέλος της παράστασης που αφήνει πολλά «παράθυρα ανοικτά» ως προς την κατάληξη της Κατίνας. Άραγε ξαναπαντρεύτηκε σε κάποια πόλη της Ελλάδας, στην Τουρκία…

Σκηνοθεσία

Το σήμα κατατεθέν της παράστασης είναι η ιδιαίτερη ματιά του σκηνοθέτη Σταμάτη Φασουλή, ο οποίος καταπιάνεται με ένα μεγάλο συγγραφικό και τηλεοπτικό αριστούργημα! Στην θεατρική του απόδοση πράγματι ο σκηνοθέτης «έπιασε» το παλμό του βιβλίου και μετέφερε τον συναισθηματικό κόσμο των ηρώων του βιβλίου, μετέδωσε τη μαγεία των νοημάτων και μας μύησε στο κόσμο των μαγισσών…

Η σταθερή γραμμή του σκηνοθέτη στις μικρές παράλληλες δράσεις, στις γοργές εναλλαγές σκηνικών (είτε αφορούν σε ολόκληρο είτε σε μέρος του) και στις εμβόλιμες σκηνικές δράσεις προσφέρουν ζωντάνια στο κείμενο και κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον του θεατή. Το φτωχικό της Ευταλίας που παρουσιάζεται με μικρής έκτασης σκηνικά, ενώ τα επιβλητικά σκηνικά του σπιτιού της μάγισσας Αττάρτης προσεγμένα στην λεπτομέρεια.  Χρησιμοποιούνται τα ίδια μοτίβα με την παράσταση «ΝΙΚΗ», όπου η μικρή Κατίνα μεταμορφώνεται σε κοπέλα μπροστά στα μάτια του θεατή.

Διανομή

Η επιβλητική Μίρκα Παπακωνσταντίνου ως μάγισσα Αττάρτη δίνει τον αέρα της μαγείας πάνω στην σκηνή και ανατριχιάζει τον θεατή κυριολεκτικά. Τα στοιχεία της μάγισσας, το μυστήριο που κρύβεται πίσω από το έργο της «πέρασαν» αβίαστα στο πρόσωπο της ηθοποιού.

Η Μαρία Καβογιάννη  στο ρόλο της Ευθαλίας κατέπληξε τους θεατές σε κάθε της παρουσία. Έχει ένα χάρισμα να προσαρμόζει τους ρόλους στα μέτρα της και να τον εξελίσσει μαγευτικά! Ο χαρακτήρας της ταπεινής Ευθαλίας που κατέφθασε στην Σμύρνη «δίχως στον ήλιο μοίρα» και η μετεξέλιξή της σε πρωταγωνιστικό πρόσωπο της ιστορίας χάρη στην πειθώ και τα μαντζούνια της είναι χαρακτηριστικά.

Η Σμαράγδα Καρύδη στο ρόλο της έξυπνης και πεισματάρας Κατίνας έδωσε  νέα πνοή στον χαρακτήρα. Την λατρέψαμε επί σκηνής, είτε ως δειλό κορίτσι μέχρι να μυηθεί στα κόλπα της μαγείας, είτε στην τολμηρή γυναίκα που γνωρίζει και διεκδικεί στο συμφέρον της.

Ο Μέμος Μπεγνής ως Κωνσταντίνος Καραμάνος και ο Ηλίας Μελέτης ως Σύριος Καραμάνος σαγηνευτικοί. Υποδυόμενοι τους συζύγους της Κατίνας διαδοχικά, ενσάρκωσαν τους ρόλους με πειθώ. Ο πιο τολμηρός Κωνσταντίνος που ξεμυαλίστηκε από την Κατίνα και ο μετέπειτα ερωτευμένος Σύριος ήταν εξίσου απολαυστικοί.

Η Νικολέτα Βλαβιανού ως ξαδέρφη της Ευταλία, αντικατοπτρίζει την ζηλιάρα γυναίκα, που προσπαθεί να “συνετίσει” το κορίτσι της στο σωστό δρόμο της παντρειάς!

Η αγαπημένη και ταλαντούχα Δέσποινα Πολυκανδρίτου δείχνει να πατάει γερά στο ρόλο της και να τον απογειώνει. Ως δυναμική γυναίκα της «πιάτσας» ξέρει να μαγεύει τον αντρικό πληθυσμό. Ως τραγουδίστρια έχει ιδιαίτερο χρώμα στην φωνή της που δένει με το ρυθμό της παράστασης.

Η νεαρή Δανάη Μπάρκα ως η μετεμψύχωση της Κατίνας και η βασική αφηγήτρια της ιστορίας γίνεται η σύνδεση του δραματικού χρόνου με αυτόν του Θεατή. Γλαφυρή στο λόγο, παραστατική στην αφήγηση, όπως την θυμόμαστε από την παράσταση «Ουρανία» του Γεράσιμου Ευαγγελάτου.

Γενικότερο Σχόλιο

Πρόκειται για μια υπερπαραγωγή υψηλών προδιαγραφών που, αν και διαρκεί αρκετά, δεν κουράζει τον θεατή, λόγω των εναλλαγών στα νοήματα, στις σκηνές, στις ερμηνείες των ηθοποιών. Η ανάγνωση του σκηνοθέτη θυμίζει σε πολλά σημεία της αναπαράσταση της ΝΙΚΗΣ, αλλά δένει με το σύνολο της ιστορίας και το αποτέλεσμα είναι εκπληκτικό.