5 Δεκεμβρίου 2025

Μεγάλη προσοχή: Εξαπλώνεται νέα «χριστουγεννιάτικη» απάτη σε Gmail & Outlook

Χάνονται λογαριασμοί και χρήματα – Τι πρέπει να ελέγχουν οι χρήστες πριν ανοίξουν email

Έντονη ανησυχία προκαλεί στις αμερικανικές αρχές η ραγδαία αύξηση ηλεκτρονικών απατών μέσω email, με χρήστες Gmail, Outlook και άλλων υπηρεσιών να γίνονται στόχος εγκληματιών ενόψει εορτών. Όπως προειδοποιεί το FBI, η γιορτινή περίοδος συνοδεύεται από περισσότερες αγορές, δώρα και ηλεκτρονικές συναλλαγές – και οι επιτήδειοι το εκμεταλλεύονται στο έπακρο.

Στόχος τους είναι να αποκτήσουν πρόσβαση σε τραπεζικούς λογαριασμούς, στοιχεία καρτών και κωδικούς σύνδεσης, οδηγώντας χιλιάδες πολίτες σε οικονομική ζημιά.

Οι 4 πιο συχνές απάτες των γιορτών

Τα πιο διαδεδομένα σενάρια ηλεκτρονικής απάτης περιλαμβάνουν:

• Απάτες μη παράδοσης προϊόντων: Ο καταναλωτής πληρώνει αλλά δεν λαμβάνει ποτέ το αντικείμενο.

• Απάτες μη πληρωμής: Ο πωλητής αποστέλλει εμπόρευμα, αλλά δεν πληρώνεται ποτέ.

• Παραπλανητικές δημοπρασίες: Το προϊόν που αγοράζεις δεν είναι αυτό που παρέχεται τελικά.

• Απάτες με δωροκάρτες: Ζητούνται πληρωμές με προπληρωμένες κάρτες, ώστε τα χρήματα να μη μπορούν να επιστραφούν.

Μόνο μέσα στο 2024, οι Αμερικανοί έχασαν πάνω από 785 εκατ. δολάρια από τέτοιου είδους περιστατικά, σύμφωνα με το FBI.

Η πιο επικίνδυνη απάτη: «Κατάληψη λογαριασμών» μέσω email (ATO)

Από τις αρχές του 2025 καταγράφεται μεγάλη αύξηση περιστατικών Account Takeover (ATO). Πρόκειται για απάτες όπου απατεώνες εμφανίζονται ως:

  • τράπεζες
  • υπηρεσίες τεχνικής υποστήριξης
  • customer service

με σκοπό να αποσπάσουν κωδικούς, PIN, στοιχεία σύνδεσης και κωδικούς μιας χρήσης (OTP).

Το FBI έχει ήδη λάβει πάνω από 5.100 καταγγελίες, με οικονομική ζημιά που ξεπερνά τα 262 εκατομμύρια δολάρια.

Οι δράστες χρησιμοποιούν:

  • παραπλανητικά emails
  • SMS
  • τηλεφωνικές κλήσεις
  • μηνύματα με ψεύτικο λογότυπο τραπεζών

και ισχυρίζονται ότι υπάρχει «πρόβλημα ασφάλειας», οδηγώντας το θύμα να αποκαλύψει στοιχεία που δεν πρέπει.

Από τη στιγμή που λάβουν τους κωδικούς, μπορούν να αποκτήσουν πλήρη πρόσβαση στους λογαριασμούς, να αλλάξουν ρυθμίσεις και να αδειάσουν χρήματα χωρίς να το καταλάβει κανείς.

Τι πρέπει να προσέχουν οι χρήστες

✔ Ποτέ μην δίνετε στοιχεία σύνδεσης, PIN ή κωδικούς μιας χρήσης
✔ Αγνοήστε email ή τηλεφωνήματα που σας πιέζουν να «επείγει να συνδεθείτε»
✔ Ελέγχετε πάντα τον αποστολέα (domain, ορθογραφικά λάθη, περίεργες διευθύνσεις)
✔ Χρησιμοποιείτε διπλή πιστοποίηση (2FA)
✔ Αν έχετε αμφιβολία, καλέστε εσείς την τράπεζά σας – μην καλέσετε τον αριθμό που δίνεται στο email