Το γαλλικό πλοίο, που μεταφέρει ρομπότ και βαθυσκάφος, τα οποία έχουν την δυνατότητα κατάδυσης ακόμα και στα 6.000 μέτρα έφθασε στην περιοχή των ερευνών για το χαμένο υποβρύχιο «Titan» που εξερευνούσε το ναυάγιο του Τιτανικού, ανακοίνωσε το γαλλικό ινστιτούτο θαλασσίων ερευνών Ifremer.
Το ερευνητικό σκάφος «Atalante» χρησιμοποιεί για πρώτη φορά ηχητικό σύστημα για την χαρτογράφηση του βυθού ώστε η έρευνα του ρομπότ να είναι περισσότερο στοχευμένη, διευκρίνισε το Ifremer.
Την άφιξη του «Atalante» στον χώρο των ερευνών και την κατάδυση του ρομπότ «Victor 6000» στον Ατλαντικό, επιχειρώντας να εντοπίσει σημάδια του «Titan», επιβεβαίωσε και η αμερικανική ακτοφυλακή.
Το γαλλικό ρομπότ έχει τηλεκατευθυνόμενους βραχίονες με το οποίους μπορεί να κόψει καλώδια ή να κάνει άλλες μανούβρες για να απελευθερώσει κάποιο ακινητοποιημένο σκάφος. Μπορεί επίσης να καταδυθεί σε μεγαλύτερο βάθος από τα υπόλοιπα βαθυσκάφη που βρίσκονται αυτή τη στιγμή στο σημείο του ναυαγίου.
Στη συγκεκριμένη περιοχή, βρίσκεται και το καναδικό πλοίο «Horizon Arctic», το οποίο έχει επίσης αναπτύξει το δικό του τηλεχειριζόμενο υποβρύχιο όχημα «το οποίο έφτασε στον πυθμένα της θάλασσας και ξεκίνησε την έρευνά του για το αγνοούμενο υποβρύχιο», ανέφερε η ακτοφυλακή.
Πέρασαν οι προβλεπόμενες 96 ώρες για τα αποθέματα οξυγόνου
Στο μεταξύ, λίγο μετά τις 2 το μεσημέρι (ώρα Ελλάδας) σήμανε, βάσει των προβλέψεων και της αμερικανικής ακτοφυλακής, η ώρα κατά την οποία τελείωσαν τα αποθέματα οξυγόνου που υπήρχαν στο υποβρύχιο «Titan».
Ωστόσο, η ακριβής κατάσταση στο σκάφος είναι άγνωστη και οι ειδικοί έχουν πει ότι οι προβλέψεις σχετικά με τις προμήθειες είναι «ανακριβείς» αναφορικά με τους επιβαίνοντες στο «Titan».
Θυμίζεται πως το βαθυσκάφος Titan, μήκους 6,7 μέτρων, που ανήκει στην εταιρεία OceanGate Expeditions με έδρα τις ΗΠΑ, ξεκίνησε την κάθοδό του προς το ναυάγιο του Τιτανικού στις 08:00 το πρωί της Κυριακής (τοπική ώρα, 15:00 ώρα Ελλάδας). Έχασε επαφή με το πλοίο υποστήριξης από το οποίο αποκολλήθηκε έπειτα από περίπου μία ώρα και 45 λεπτά, δηλαδή λίγα λεπτά προτού φτάσει στο διάσημο ναυάγιο, σε μια απομακρυσμένη περιοχή του βόρειου Ατλαντικού.
Όταν ξεκίνησε το Titan διέθετε οξυγόνο για 96 ώρες, σύμφωνα με την εταιρεία. Το πόσο θα διαρκέσει στην πραγματικότητα το οξυγόνο εξαρτάται, σύμφωνα με τους ειδικούς, από πολλούς παράγοντες, όπως αν το βαθυσκάφος έχει ακόμη ηλεκτρικό ρεύμα και από το αν οι επιβάτες διατηρούν την ψυχραιμία τους.
«Χρειαζόμαστε ένα θαύμα για να το εντοπίσουμε»
«Χρειαζόμαστε ένα θαύμα», λέει στο CNN ο δρ. Ντέιβιντ Γκάλο, Αμερικανός ωκεανογράφος που θεωρείται παγκοσμίως ως αυθεντία στις υποβρύχιες εξερευνήσεις, την ώρα που, σύμφωνα με εκτιμήσεις της αμερικανικής ακτοφυλακής, τα αποθέματα οξυγόνου στο βαθυσκάφος «Titan» όπου επιβαίνουν πέντε άτομα, έχουν πιθανόν εξαντληθεί.
«Όσοι αναζητούν το εξαφανισμένο υποβρύχιο «χρειάζονται ένα θαύμα» για να το εντοπίσουν προτού εξαντληθούν τα αποθέματα οξυγόνου. Τα καλά νέα είναι ότι μπορούν να συμβούν θαύματα», πρόσθεσε ο καθηγητής Γκάλο, στενός φίλος του Γάλλου εξερευνητή Πολ-Ανρί Ναρζολέ, που βρίσκεται μέσα στο βαθυσκάφος που έχει χαθεί από την περασμένη Κυριακή.
«Δεν πρέπει να σκεφτόμαστε συνεχώς το ρολόι και να προχωράμε όσο το δυνατόν πιο γρήγορα. Είναι δύσκολο επειδή οι ωκεανοί είναι κατάμαυροι, μπορεί κανείς να αξιοποιήσει μόνο τους ήχους που ακούγονται», εξηγεί στο ειδησεογραφικό μαγκαζίνο του CNN «This Morning».
Λίγα 24ωρα νωρίτερα, ο ίδιος είχε δηλώσει ότι «είναι πολύ πιθανόν το βαθυσκάφος να διαλύθηκε σε κομμάτια προς τα μέσα. Να συνέβη, δηλαδή, μια ενδόρρηξη (implosion), κάτι που θα ήταν ολέθριο».
Κατά την άποψη του Αμερικανού ωκεανογράφου, δρ, Ντέιβιντ Γκάλο, εφόσον η επικοινωνία του «Titan» με το σκάφος υποστήριξης χάθηκε 1 ώρα και 45 λεπτά αφ’ ότου καταδύθηκε με προορισμό το ναυάγιο του Τιτανικού, σε βάθος περίπου 3.800 μέτρων, «πιθανότατα προέκυψε κάποιο απρόοπτο εν μέσω της καθόδου του, δεδομένου ότι θα χρειαζόταν περίπου 2 ώρες για να φτάσει στα συντρίμμια υπολείμματα του Τιτανικού. Άρα, κάτι συνέβη που προκάλεσε απώλεια επικοινωνίας ή και ισχύος στο Titan, προτού φτάσει στο ναυάγιο».
Οι ελπίδες που γεννήθηκαν την Τετάρτη
Οι ομάδες έρευνας και οι συγγενείς των πέντε επιβαινόντων αναθάρρησαν την Τετάρτη μετά την ανακοίνωση του αμερικανικού λιμενικού ότι καναδικά πλοία άκουσαν ήχους από τον βυθό της θάλασσας.
Το λιμενικό επεσήμανε ότι τα τηλεκατευθυνόμενα υποθαλάσσια οχήματα έρευνας κατευθύνονται προς το σημείο όπου ακούστηκαν οι ήχοι, χωρίς ωστόσο προς το παρόν να έχει εντοπιστεί το βαθυσκάφος. Εξάλλου αξιωματούχοι τόνισαν ότι οι ήχοι αυτοί ενδεχομένως να μην προέρχονται από το Titan.
«Είναι μια εξαιρετικά δύσκολη στιγμή για τις οικογένειες των μελών του πληρώματος που εξαφανίστηκε με το Titan», δήλωσε ο επικεφαλής του αμερικανικού λιμενικού Τζέιμι Φρέντερικ στη διάρκεια συνέντευξης Τύπου από τη Βοστόνη.
«Όταν βρίσκεσαι στη μέση μιας επιχείρησης έρευνας και διάσωσης, πάντα ελπίζεις», πρόσθεσε. Όμως τόνισε ότι «δεν μπορώ να σας πω τι είναι αυτοί οι ήχοι», εξηγώντας ότι η ανάλυσή τους δεν απέφερε συγκεκριμένο αποτέλεσμα.
Ακόμη κι αν εντοπιστεί το Titan η ανάσυρσή του στην επιφάνεια θα είναι ένα δύσκολο έργο. Αν έχει ήδη καταφέρει να επιστρέψει στην επιφάνεια, ο εντοπισμός του στην τεράστια θάλασσα θα είναι δύσκολος, ενώ είναι κλειδωμένο από έξω, κάτι που σημαίνει ότι οι επιβαίνοντες δεν μπορούν να βγουν από το βαθυσκάφος χωρίς εξωτερική βοήθεια.
Αν το Titan βρίσκεται στον βυθό, θα είναι ακόμη πιο δύσκολο να ανασυρθεί στην επιφάνεια λόγω της μεγάλης πίεσης και του πλήρους σκοταδιού που επικρατεί σε εκείνα τα βάθη.
Ερωτήματα για την ασφάλεια του βαθυσκάφους δημιουργήθηκαν το 2018 στη διάρκεια συμποσίου ειδικών της βιομηχανίας, ενώ αργότερα το ίδιο έτος ο πρώην επικεφαλής θαλάσσιων επιχειρήσεων της OceanGate, ο Ντέιβιντ Λόχριτζ, προσέφυγε δικαστικά εναντίον της εταιρείας, αφού εξέφρασε σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια του Titan και απολύθηκε.
Σύμφωνα με αυτόν, το φινιστρίνι στο εμπρός μέρος του βαθυσκάφους έχει κατασκευαστεί για να αντέχει την πίεση σε 1.300 μέτρα βάθους και όχι στα 4.000 μέτρα.
Ποιοι είναι οι πέντε επιβαίνοντες
Η τραγωδία εξελίσσεται στα παγωμένα νερά στα ανοικτά των ανατολικών ακτών του Καναδά, όπου βυθίστηκε ο Τιτανικός το 1912. Το ναυάγιό του βρίσκεται σε βάθος περίπου 3.800 μέτρων, ανατολικά του Κέιπ Κοντ της Μασαχουσέτης των ΗΠΑ.
Στο βαθυσκάφος Titan επιβαίνουν πέντε άνθρωποι: ο 58χρονος Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο πακιστανικής καταγωγής 48χρονος επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταγούντ με τον 19χρονο γιο του, ο 77χρονος Γάλλος ωκεανογράφος και ειδικός σε θέματα Τιτανικού Πολ- Ενρί Ναρζολέ και ο Στόκτον Ρας, ιδρυτής και επικεφαλής της OceanGate.
Ο 61χρονος Στόκτον Ρας είναι, όπως αναφέρει το BBC, έμπειρος μηχανικός που έχει σχεδιάσει ένα πειραματικό αεροσκάφος και άλλα καταδυόμενα οχήματα.
Η OceanGate ιδρύθηκε το 2009, αλλά μετά το 2021 άρχισε να προσφέρει τα ταξίδια στο θρυλικό ναυάγιο με κόστος 250.000 δολάρια το άτομο (περίπου 227.000 ευρώ). Οκτώ ώρες κατάδυσης και άλλες τόσες ανάδυσης σε ένα μικροσκοπικό και, όπως αποδεικνύεται πλέον, επικίνδυνο υποβρύχιο όχημα.
Ο Ρας δήλωνε πέρυσι ότι το κόστος είναι μεν μεγάλο, αλλά στην πράξη είναι ελάχιστο σε σχέση με το κόστος του ταξιδιού για το Διάστημα, όπως και ότι είναι «πολύ ακριβό για εμάς να πάμε εκεί», εννοώντας τα βάθη του ωκεανού.
Ήταν, πάντως, κάθε φορά, ένας από τους πέντε επιβαίνοντες στο «Titan».
Πατέρας και γιος, ο Σαχζάντα και ο Σουλεμάν Νταγούντ, 48 και 19 ετών, από το Πακιστάν ανήκουν σε μια από πιο πλούσιες οικογένειες της χώρας.
Με σπουδές σε Βρετανία και ΗΠΑ, ο Σαχζάντα Νταγούντ ζει στο Λονδίνο με τη σύζυγό του και την κόρη τους. Είναι αντιπρόεδρος της Engro Corporation, μιας μεγάλης εταιρείας λιπασμάτων και πετροχημικών.
Συνεργάζεται και με το Ινστιτούτο SETI, το οποίο ερευνά για εξωγήινη ζωή, ενώ υποστηρίζει και δύο ιδρύματα που ίδρυσε ο βασιλιάς Κάρολος εξού και το προσωπικό ενδιαφέρον που έδειξε ο Βρετανός μονάρχης ο οποίος ζήτησε να έχει συνεχή ενημέρωση.
Ο νεαρός Σουλεμάν, είπε η οικογένεια, είναι «μεγάλος θαυμαστής της επιστημονικής φαντασίας» και ενδιαφέρεται να μαθαίνει νέα πράγματα.
Στα 77 του με μακρά εμπειρία στο γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό, ο Πωλ-Ανρί Ναρζολέ, έχει το παρατσούκλι «κύριος Τιτανικός».
Θεωρείται ότι έχει περάσει πολύ περισσότερο χρόνο στο ιστορικό ναυάγιο από κάθε άλλο εξερευνητή, με αρχή από το 1987, δύο μόλις χρόνια από την ανακάλυψη του ναυαγίου.
Έχει τη θέση του διευθυντή υποβρύχιας έρευνας στην εταιρεία που έχει τα δικαιώματα στο ναυάγιο και έχει ανακτήσει χιλιάδες αντικείμενα από αυτό, με το μεγαλύτερο να είναι ένα κομμάτι 20 τόνων από το κύτος. Αυτό θα έκανε και σε μια αποστολή το 2024, έλεγε λίγο πριν μπει στο υποβρύχιο.
Ο Χάμις Χάρντινγκ, o 58χρονος Βρετανός πλοηγός του βαθυσκάφους, είναι άνθρωπος της περιπέτειας.
Έχει πατήσει -πολλές φορές μάλιστα- στον Νότιο Πόλο και πέρυσι πέταξε στο Διάστημα (ή έστω το άγγιξε) με μια από τις πτήσεις της Blue Origin του Τζεφ Μπέζος. Έχει ακόμη στο ενεργητικό του το παγκόσμιο ρεκόρ για τη μεγαλύτερη παραμονή στο βαθύτερο σημείο των ωκεανών, την τάφρο των Μαριανών.
Έχει μεγαλώσει στο Χονγκ Κονγκ, απέκτησε πτυχίο πιλότου στα μέσα της δεκαετίας του 1980 ενώ σπούδαζε στο Κέιμπριτζ και ίδρυσε εταιρεία αεροσκαφών αφού πρώτα έβγαλε χρήματα από το τραπεζικό λογισμικό.
Η κατάδυση στον Τιτανικό θα γινόταν τον Ιούνιο του 2022, αλλά καθυστέρησε επειδή το υποβρύχιο υπέστη ζημιά στην προηγούμενη κατάδυση, χωρίς να τραυματιστεί κανένας. Πριν ξεκινήσει στην αποστολή που ίσως αποδειχτεί μοιραία, αυτή θα ήταν η πρώτη και η τελευταία για το 2023 λόγω του κακού καιρού.
Τους κινδύνους της αποστολής τους καταλάβαινε και ο ίδιος, αλλά όπως δήλωνε: «Αυτά είναι ρίσκα που τα υπολογίζει κανένας και τα κατανοεί καλά πριν καν ξεκινήσει». Αυτό όμως το έλεγαν και οι φίλοι του: «Κάποιοι βλέπουν Netflix, κάποιοι παίζουν γκολφ, ο Χάμις πηγαίνει στο βυθό του ωκεανού ή στο Διάστημα και κάνει παγκόσμια ρεκόρ».