19 Οκτωβρίου 2021

Χορτοφαγική, flexitarian και vegan διατροφή στην Ελλάδα

Όσοι ακολουθούν vegan διατροφή στην Ε.Ε. διπλασιάστηκαν τα τελευταία 5 χρόνια. Τι συμβαίνει στην Ελλάδα;

Σκέφτεστε να αλλάξετε τον τρόπο ζωής και τη διατροφή σας; Όλο και περισσότεροι Έλληνες και Ελληνίδες αποφασίζουν να μειώσουν τα ζωικά προϊόντα στο διαιτολόγιο τους. Δείτε παρακάτω ενδιαφέροντα στοιχεία για το πώς μπορείτε να εφαρμόσετε αυτή σας την απόφαση ζώντας στην Ελλάδα.

Τα τελευταία χρόνια παρατηρούμε μια εντυπωσιακή αύξηση όσων αποφασίζουν να περιορίσουν την πρόσληψη ζωικών προϊόντων και να ακολουθήσουν μια vegan ή χορτοφαγική διατροφή. Μια έρευνα που διεξήγαγε γερμανικό μέσο ενημέρωσης έδειξε ότι ο αριθμός όσων δηλώνουν vegan στην Ευρωπαϊκή Ένωση διπλασιάστηκε από 1,3 εκατομμύρια το 2016 σε 2,6 εκατομμύρια το 2020, δηλαδή περίπου το 3,2% του πληθυσμού.

Στα πλαίσια της έρευνας ρωτήθηκαν 2,600 άτομα ηλικίας 15 έως 64 ετών από διάφορες χώρες της Ε.Ε. και από τις απαντήσεις τους φάνηκε ότι η ισχυρότερη τάση μείωσης της κατανάλωσης ζωικών προϊόντων παρατηρείται στη Γερμανία. Περίπου 30% των ερωτηθέντων δηλώνουν flexitarian, δηλαδή έχουν περιορίσει σημαντικά την κατανάλωση κρέατος και άλλων ζωικών προϊόντων, χωρίς να τα αποκλείουν εντελώς από τη διατροφή τους.

Ελληνική κουζίνα και χορτοφαγική διατροφή 

Σε ότι αφορά την Ελλάδα, υπολογίζεται ότι το 2% του πληθυσμού, δηλαδή περίπου 200,000 άτομα δηλώνουν vegan, σύμφωνα με την Wikipedia. Ο αριθμός αυτός αυξάνεται διαρκώς και δεν περιλαμβάνει τους χορτοφάγους και flexitarian, για τους οποίους δεν υπάρχουν στατιστικά στοιχεία.

Αυτή η αυξητική τάση οφείλεται, ως ένα σημείο, στο ότι είναι εύκολο να ακολουθήσει κάποιος μια διατροφή βασισμένη σε φυτικά προϊόντα στη χώρα μας. Για παράδειγμα, η ΑΒ Βασιλόπουλος διαθέτει στα σούπερ μάρκετ της μια μεγάλη ποικιλία από κατεψυγμένα vegan προϊόντα, όπως μπιφτέκια, σνίτσελ και κεφτεδάκια από φυτικές πρωτεïνες, φαλάφελ, κτλ. Όλα τα φυλλάδια της αλυσίδας είναι διαθέσιμα online, στον ιστότοπο Kimbino.gr, όπου θα βρείτε τις τρέχουσες προσφορές για προϊόντα vegan και όχι μόνο.

Παράλληλα, η ελληνική κουζίνα περιλαμβάνει μια μεγάλη σειρά από «νηστίσιμα» πιάτα, τα οποία παρασκευάζονται παραδοσιακά χωρίς ζωικά προϊόντα, για λόγους που έχουν να κάνουν με την ορθόδοξη πίστη. Είναι εύκολο να βρει κανείς σε κάθε ταβέρνα και μαγειρείο σπανακόρυζο, μπάμιες,  ρεβίθια φούρνου και διάφορες πίτες και μπουρέκια, γευστικότατα πιάτα που αρέσουν σε χορτοφάγους και μη.

Γιατί να προτιμήσει κάποιος μια διατροφή με λιγότερα ζωικά προϊόντα;

Ποιος είναι ο λόγος που η χορτοφαγική και vegan διατροφή κερδίζει διαρκώς έδαφος; Θεωρείται γενικά αποδεκτό ότι οι χορτοφαγικές δίαιτες μπορούν να παρέχουν στον οργανισμό όλα τα θρεπτικά στοιχεία που χρειάζεται, μειώνοντας ταυτόχρονα κάποιους κινδύνους που έχει συνδέσει η επιστημονική έρευνα με την κατανάλωση ζωικών λιπαρών. Πιο συγκεκριμένα:

  • Καλύτερη λειτουργία του καρδιαγγειακού συστήματος – Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο Journal of the American Heart Association το 2019 συνδέει την αντικατάσταση των ζωικών από φυτικά προϊόντα με μειωμένο κίνδυνο καρδιακών παθήσεων και θανάτων από καρδιακά αίτια.
  • Μικρότερη πιθανότητα καρκίνου – Ο Διεθνής Οργανισμός Ερευνών για τον Καρκίνο αναφέρει ότι το κόκκινο κρέας και τα επεξεργασμένα προϊόντα κρέατος μπορούν να συνδεθούν με καρκίνους του προστάτη, του εντέρου και του παγκρέατος.

Μπορεί μια vegan ή χορτοφαγική διατροφή να προκαλέσει διατροφική ανισορροπία;

Αν και τα περισσότερα θρεπτικά στοιχεία που χρειάζεται ο οργανισμός μας μπορούν να προσληφθούν από φυτικά προϊόντα, συνιστάται σε όσους ακολουθούν μια χορτοφαγική ή αυστηρά vegan διατροφή για μεγάλο χρονικό διάστημα να λαμβάνουν ορισμένα συμπληρώματα. Τα κυριότερα από αυτά είναι: 

  • Βιταμίνη B12 – Πρόκειται για τη μόνη βιταμίνη που δεν βρίσκεται σε φυτικά προϊόντα, καθώς παράγεται από ορισμένα βακτήρια και κυανοβακτήρια που αποτελούν μέρος της χλωρίδας του εντέρου των χορτοφάγων ζώων. Σε όσους έχουν αποκλείσει εντελώς τα ζωικά προϊόντα από τη διατροφή τους παρατηρείται έλλειψη 40-90% βιταμίνης B12.
  • Ασβέστιο – Κάποια συμπλέγματα των φυτικών τροφίμων, όπως η φυτάση και το οξαλικό οξύ, παγιδεύουν το ασβέστιο και δεν του επιτρέπουν να αφομοιωθεί από τον οργανισμό.

Αν σκέφτεστε τα αλλάξετε το διαιτολόγιό σας και να αντικαταστήσετε σε κάποιο ποσοστό το κρέας και τα ζωικά προϊόντα, είναι απαραίτητο να συμβουλευτείτε κάποιον γιατρό, ο οποίος θα σας συμβουλέψει ώστε να εξασφαλίσετε την απαραίτητη διατροφική ισορροπία.