9 Αυγούστου 2020

Παγκόσμια Ημέρα Αυτισμού: Τι είναι και ο ρόλος της διατροφής

Γράφτηκε απο ΜΟΡΑΡΗΣ ΕΜΜΑΝΟΥΗΛ Διαιτολόγος-Διατροφολόγος από την επιστημονική ομάδα του Διαιτολόγου Διατροφολόγου Ευάγγελου Ζουμπανέα diatrofi.gr

Ο όρος αυτισμός προέρχεται από την λέξη Εαυτισμός που σημαίνει  « κλεισμένος στον εαυτό σου».

ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑΥΤΙΣΜΟΣ ;

Είναι μια σοβαρή, νευροψυχιατρική διαταραχή, που οφείλεται σε δυσλειτουργία του εγκεφάλου, εμφανίζεται κατά τη διάρκεια των πρώτων 3 χρόνων της ζωής και διαρκεί ολόκληρη τη ζωή. Χαρακτηρίζεται από ποιοτικές αποκλίσεις στην κοινωνική αλληλεπίδραση και στη δημιουργία σχέσης, στη λεκτική και μη λεκτική επι- κοινωνία και στο παιχνίδι-σκέψη-φαντασία. Μια αναπτυξιακή διαταραχή που εμποδίζει το παιδί να κατανοήσει σωστά αυτά που βλέπει, ακούει και αισθάνεται. Ο αυτισμός και οι σχετιζόμενες συμπεριφορές υπολογίζεται ότι εμφανίζεται σε ποσοστό 4/1 σε αγόρια από κορίτσια και δεν έχει επιλεκτικότητα σε φυλές, εθνικότητες και κοινωνικές ομάδες. Το οικογενειακό εισόδημα, ο τρόπος ζωής και το μορφωτικό επίπεδο δεν διαφοροποιούν την πιθανότητα της εμφάνισης του αυτισμού. Tα συμπτώματα ποικίλλουν ανάλογα με την ηλικία και το αναπτυξιακό στάδιο, τη σοβαρότητα, τη συνύπαρξη άλλων ιατρικών καταστάσεων, την ιδιοσυγκρασία του ατόμου και παράγοντες του περιβάλλοντος. Ο αυτισμός δεν έχει θεραπεία, εμφανίζει όμως βελτίωση των συμπτωμάτων του.

Πόσο σημαντική είναι η διατροφή στα παιδιά με αυτισμό;

Ο σκοπός της διατροφής σε άτομα με αυτισμό είναι η ανακούφιση συμπτωμάτων από αλλεργίες και προβλήματα στο γαστρεντερικό σωλήνα, ελλείψεις βιταμινών, μετάλλων ,απαραίτητων λιπαρών οξέων, αμινοξέων και άλλων θρεπτικών συστατικών η ανισορροπία των οποίων ευθύνεται για πολλές νευρολογικές διαταραχές άμεσα ή έμμεσα.

Η σωστή διατροφή προασπίζει τη δημιουργία και την διατήρηση ενός υγιούς οργανισμού, αρκεί το οικογενειακό περιβάλλον να φροντίζει για αυτό.

Προτείνονται συχνά οικογενειακά γεύματα με ηρεμία και παρουσίαση καινούργιων τροφών  με ευχάριστο τρόπο.

Για την μείωση των συμπτωμάτων του αυτισμού στα παιδιά, χρησιμοποιούνται συχνά ειδικές δίαιτες όπως η δίαιτα χωρίς γλουτένη (που βρίσκεται στο σιτάρι) και η δίαιτα χωρίς καζεΐνη (πρωτεΐνη γάλακτος) αλλά και άλλες αλλαγές στη διατροφή, όπως η χρήση συμπληρωμάτων. Η βιταμίνη Α, βελτιώνει την οπτική επαφή, τις κοινωνικές δεξιότητες και τον ύπνο. Η βιταμίνη Β6 βελτιώνει την οπτική επαφή, την ομιλία, τις αλληλεπιδράσεις με το περιβάλλον. Η βιταμίνη C βελτιώνει τις κοινωνικές σχέσεις και τις συναισθηματικές αντιδράσεις ενώ η υψηλή χορήγηση της μπορεί να προκαλέσει διάρροια.

Προτείνεται επίσης η συμπληρωματική χορήγηση Β6 και Mg που βελτιώνουν τον λόγο, τον ύπνο και την κατάσταση της υγείας. Αυξάνουν την προσοχή και μειώνουν την ευερεθιστότητα. Συμπληρωματική χορήγηση σε ω3 και ω6 λιπαρά οξέα βελτιώνει τον έλεγχο της συμπεριφοράς και την μάθηση.

Το καλύτερο είναι, πριν να προβείτε σε οποιαδήποτε αλλαγή της θεραπευτικής αγωγής,να γίνονται οι απαιτούμενες εξετάσεις και η χορήγηση να γίνεται πάντα μετά από συνεννόηση του ιατρού και του διατροφολόγου.

Ποια τρόφιμα περιέχουν γλουτένη;

Η γλουτένη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στους σπόρους αρκετών δημητριακών, όπως κριθάρι, σίκαλη και σιτάρι. Ένας τεράστιος αριθμός τροφίμων περιέχει γλουτένη. Σε μια δίαιτα ελεύθερη γλουτένης, απαγορεύεται το κοινό ψωμί και τα προϊόντα δημητριακών. Η γλουτένη παρέχει τη δομή/σύνδεση στα ψημένα προϊόντα. Αν και είναι πολύ δύσκολο να αποφευχθεί η γλουτένη, πολλά καταστήματα, ιδίως τα βιολογικά καταστήματα τροφίμων, παρέχουν τρόφιμα χωρίς γλουτένη. Η γλουτένη μπορεί να βρεθεί στα τηγανισμένα τρόφιμα που αλευρώνονται και στα καλλυντικά. Ακόμα, είναι σημαντικό να διαβάζονται οι ετικέτες των τροφίμων για εντοπισμό πρόσθετων τροφίμων που περιέχουν γλουτένη.

Ποια τρόφιμα περιέχουν καζεΐνη;

Η καζεΐνη είναι μια πρωτεΐνη που βρίσκεται στα γαλακτοκομικά προϊόντα και σε άλλα τρόφιμα που περιέχουν λακτόζη. Ακόμη και στα γαλακτοκομικά προϊόντα χωρίς λακτόζη μπορεί να περιέχεται καζεΐνη. Επειδή πολλά προϊόντα σόγιας και γαλακτοκομικά προϊόντα απομίμησης περιέχουν επίσης καζεΐνη, είναι σημαντικό να διαβάσετε προσεκτικά τις ετικέτες σε μια αυστηρή δίαιτα χωρίς καζεΐνη. Εναλλακτικές πηγές για την πρόσληψη Ca και βιταμίνης D αποτελούν το σουσάμι, οι σαρδέλες και τα πράσινα φασόλια.

Πηγή: www.boro.gr