Κατάρριψη τουρκικού F16: «Όχι» της Ελλάδας στο προκλητικό αίτημα της Τουρκίας

697216-tourkiko-f15.jpg

18-05-2016 11:58

Στο «κενό» έπεσε η προσπάθεια της Τουρκίας που για ακόμα μια φορά ξεπέρασε κάθε όριο προκλητικότητας, ζητώντας με περισσό θράσος, αποζημίωση για την κατάρριψη τουρκικού μαχητικού πριν από 20 χρόνια.

Οι ελληνικές δικαστικές αρχές είπαν «όχι» στο αίτημα που υπέβαλε εισαγγελέας της Αγκυρας, ζητώντας δικαστική συνδρομή από τη χώρα μας προκειμένου να κινηθεί δικαστική διαδικασία αποζημίωσης σε βάρος έλληνα πιλότου, τον οποίο οι τουρκικές αρχές εμπλέκουν σε κατάρριψη τουρκικού αεροσκάφους στις 8 Οκτωβρίου του 1996.

Το αίτημα από την πλευρά των δικαστικών αρχών της Τουρκίας διαβιβάστηκε, σύμφωνα με πληροφορίες, προ διμήνου περίπου στο αρμόδιο Τμήμα Εκδόσεων και Δικαστικών Συνδρομών της Εισαγγελίας Εφετών Αθηνών, του οποίου επικεφαλής είναι ο εισαγγελέας Παναγιώτης Μπρακουμάτσος.

Αμέσως κινήθηκε η προβλεπόμενη από τη νομοθεσία μας διαδικασία, με έγγραφο το οποίο απεστάλη στο υπουργείο Εξωτερικών, προκειμένου να υπάρξει απάντηση που σχετίζεται με τις διεθνείς σχέσεις της χώρας μας και με το ερώτημα αν η ικανοποίηση η μή του αιτήματος ασκεί επιρροή στις σχέσεις της Ελλάδος με τρίτες χώρες.

Μετά την απάντηση του υπουργείου Εξωτερικών, συνεκλήθη το Συμβούλιο Εφετών της Αθήνας και με απόφασή του γνωμοδότησε υπέρ της απόρριψης του αιτήματος δικαστικής συνδρομής, κλείνοντας έτσι τη δικαστική διαδικασία και το φάκελο του εν λόγω αιτήματος.

Οι τουρκικές αρχές ζητούσαν τη δικαστική συνδρομή της χώρας μας για την πτώση του αεροσκάφους το 1996 από την οποία είχε σκοτωθεί ο Τούρκος κυβερνήτης Ναϊλ Ερντογάν και είχε τραυματιστεί ο συγκυβερνήτης Οσμάν Τσιτσικλί.

Το θέμα είχαν κινήσει οι συγγενείς του νεκρού πιλότου ενώ είχε υποστηριχθεί και από τον συγκυβερνήτη που επέζησε.

Σύμφωνα με το κατηγορητήριο, ο Έλληνας αξιωματικός της πολεμικής Αεροπορίας κατηγορείται ότι αναχαιτίζοντας το τουρκικό αεροσκάφος με το αεροσκάφος τύπου Μιράζ 2000 το οποίο κυβερνούσε, το κατέρριψε μέσα στα διεθνή χωρικά ύδατα και μάλιστα κάνοντας χρήση πυραύλου!

Ο Έλληνας αξιωματικός κατηγορείται επίσης και για παράβαση νόμων του τουρκικού κράτους, όπως αυτοί της προστασίας της ανεξαρτησίας, της ενότητας, της ακεραιότητας και της ασφάλειας του τουρκικού κράτους!

Τη νομική διαδικασία κινεί η οικογένεια του νεκρού Τούρκου κυβερνήτη, η σορός του οποίου μαζί με τα συντρίμμια του αεροπλάνου δεν ανασύρθηκε ποτέ, με τη βοήθεια ενώσεων αποστράτων αξιωματικών και εθνικιστικών οργανώσεων της γειτονικής χώρας.

Μάλιστα, αυτή τη φορά στην υπόθεση ενεπλάκη και ο Οσμάν Τσιτσικλί, διασωθείς συγκυβερνήτης του αεροπλάνου, ο οποίος το είχε εγκαταλείψει κάνοντας χρήση του μηχανισμού αυτόματης εκτίναξης του καθίσματος του όταν διαπίστωσε ότι πέφτει. Ο κ. Τσιτσικλί, λοιπόν, δήλωσε «παρών» στη διαδικασία και ότι διεκδικεί και αυτός αποζημίωση συνολικού ύψους ενός εκατομμυρίου ευρώ.

Στην αγωγή, η πτήση του τουρκικού F16 στο Αιγαίο χαρακτηρίζεται «εκπαιδευτική πτήση ρουτίνας» που ξεκίνησε από την αεροπορική βάση του Μπαλίκεσίρ.

Πολλά χρόνια τώρα, και ιδιαίτερα σε περιόδους όξυνσης των ελληνοτουρκικών σχέσεων η Άγκυρα ανασύρει το θέμα της πτώσης του τουρκικού F16. Προ ετών μάλιστα, είχε κινηθεί ώστε να βρεθούν τα συντρίμμια του αεροπλάνου, το οποίο δεν έχει ανελκυσθεί, καθώς και τα λείψανα της σορού του πιλότου, που επίσης δεν βρέθηκαν ποτέ.

Κάποτε είχαν μάλιστα ενεργοποιήσει και μια καναδική εταιρεία να ανελκύσει το αεροσκάφος. Φυσικά η ανέλκυση δεν έγινε ποτέ, ενώ κυρίαρχη είναι η άποψη ότι η συντριβή ήταν αποτέλεσμα ατυχήματος. Ας σημειωθεί, δε, ότι ο Τούρκος συγκυβερνήτης διεσώθη από ελληνικά σκάφη μέσα στον χώρο ευθύνης της Ελλάδας, γεγονός που επιβεβαιώνει το ότι το ατύχημα συνέβη κατά την παραβίαση του ελληνικού εναέριου χώρου.

Επισημαίνεται, επίσης, ότι ο διασωθείς Τούρκος που συμμετέχει σήμερα στη διαδικασία της δικαστικής αγωγής είχε ευχαριστήσει τις ελληνικές αρχές που τον διέσωσαν και τον περιέθαλψαν στο νοσοκομείο της Χίου, ενώ είχε μεταφερθεί με ένα ελληνικό C-130 στο στρατιωτικό αεροδρόμιο της Σμύρνης.

Το χρονικό της αερομαχία

Σύμφωνα με τα όσα είχαν γίνει γνωστά τότε, σε αντιπερισπασμό της ελληνοκυπριακής άσκησης «Νικηφόρος», τέσσερα τουρκικά βομβαρδιστικά τύπου F4 Phantom πραγματοποιούσαν άσκηση συνοδευόμενα από δυο τουρκικά F16, που κινήθηκαν στο χώρο ευθύνης της Ελλάδας νοτιοδυτικά της Χίου στον εναέριο χώρο μεταξύ Χίου και Σάμου.

Όταν τα τουρκικά αεροσκάφη εντοπίσθηκαν από τα ελληνικά ραντάρ απογειώθηκαν δυο ελληνικά αεροσκάφη τύπου Μιράζ 2000 για να τα αναγνωρίσουν και να τα αναχαιτίσουν. Περίπου στις 3 το μεσημέρι της 8ης Οκτωβρίου 1996 τα τουρκικά αεροσκάφη συναντήθηκαν με τα ελληνικά και άρχισε η διαδικασία της αναγνώρισης και της αναχαίτισης. Κάποια στιγμή και μετά από σκληρούς ελιγμούς αποφυγής ένα από τα δυο τουρκικά αεροσκάφη ανέφερε ότι βρίσκεται εκτός ελέγχου και θα εγκαταλειφθεί από τους χειριστές του.

Στις διαδικασίες έρευνας και διάσωσης που ακολούθησαν για τον εντοπισμό των συντριμμιών του αεροσκάφους και του χαμένου συγκυβερνήτη δεν είχαν πάρει μέρος τουρκικά σκάφη και ελικόπτερα, αφού ήταν υποχρεωμένοι σε μια τέτοια περίπτωση να τεθούν υπό τις διαταγές του κυβερνήτη της φρεγάτας «Έλλη» που διενεργούσε την όλη διαδικασία.



ΠΗΓΗ : Newsbomb.gr


loading...