Ο Γιώργος Πατούλης μιλά στο 24ωρο για Κλεισθένη, ΚΕΔΕ και εκλογές στην Περιφέρεια Αττικής


25-10-2018 12:04

Έχουν παρέλθει σχεδόν έξι μήνες από τη ψήφιση του νέου θεσμικού πλαισίου , που διέπει την Αυτοδιοίκηση , το νόμο «Κλεισθένη». Η « επόμενη μέρα» για την Αυτοδιοίκηση από τη ψήφιση του  νόμου « Κλεισθένη» , ποια είναι ;

Έχουμε επισημάνει από την αρχή, ότι ο Κλεισθένης δεν λύνει κανέναν από τα μεγάλα ζητήματα που αφορούν τη λειτουργία του θεσμού. Αντίθετα, τα μεγεθύνει. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η κατάργηση του προληπτικού ελέγχου από το Ελεγκτικό Συνέδριο, που θα προκαλέσει σε όλους τους Δήμους, ακινησία. Θα νεκρώσουν οι λειτουργίες μας, δεν θα γίνεται κανένα έργο, αφού κανένας υπηρεσιακός παράγοντας δεν θα υπογράφει, υπό το φόβο μελλοντικού καταλογισμού.

Επίσης, ο Κλεισθένης δεν λύνει το ζήτημα της επικάλυψης αρμοδιοτήτων κι ευθυνών μεταξύ των διαφόρων επιπέδων Διοίκησης. Έξι μήνες μετά διαπιστώνουμε ότι τίποτε δεν άλλαξε όσον αφορά την ενίσχυση της οικονομικής ανεξαρτησίας των Δήμων, ενώ ο Κλεισθένης δεν ενσωμάτωσε κρίσιμα ζητήματα στρατηγικής ενίσχυσης της αποκέντρωσης και προώθησης της Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης.

Δυστυχώς χάσαμε την ευκαιρία να αξιοποιήσουμε την ευρωπαϊκή εμπειρία και τις καλύτερες πρακτικές , από τις χώρες της Ευρώπης που έχουν εκσυγχρονίσει το μοντέλο λειτουργίας τους, μεταφέροντας πόρους, ευθύνες κι αρμοδιότητες από το Κεντρικό Κράτος στην Αυτοδιοίκηση.

Μεγάλο αγκάθι επίσης είναι η  εφαρμογή του νέου εκλογικού συστήματος το οποίο θα οδηγήσει σε ακυβερνησία και πλήρη λειτουργική αναποτελεσματικότητα τους δήμους. Θα υποχρεώσει τις δημοτικές παρατάξεις που έχουν τη σχετική, αλλά όχι και την απόλυτη πλειοψηφία, να συναλλάσσονται διαρκώς, σε όλη τη διάρκεια της θητείας,  με τις παρατάξεις της μειοψηφίας, προκειμένου να παρθούν αποφάσεις που αφορούν κρίσιμες λειτουργίες του Δήμου σε καθημερινή βάση. Οι Δήμοι θα είναι υποχρεωμένοι να λειτουργήσουν σε καθεστώς πολιτικής αστάθειας. Γεγονός που θα οδηγήσει σε πλήρη απαξίωση το θεσμό της Αυτοδιοίκησης.

Θέλω να επισημάνω ότι η αλλαγή του εκλογικού συστήματος, δεν συνιστά ούτε μεταρρύθμιση, ούτε δομική αλλαγή στη λειτουργία του Κράτους και της Αυτοδιοίκησης. Κι αυτό που χρειαζόμαστε περισσότερο από ποτέ σήμερα, δεν είναι άλλο εκλογικό σύστημα. Αλλά αλλαγές στον τρόπο που διοικείται το Κράτος και οι θεσμοί του.

 

 

 

Ποιες είναι οι θέσεις της ΚΕΔΕ στην επικείμενη αναθεώρηση του Συντάγματος;

 

Το 2001 η συνταγματική αναθεώρηση επέφερε σημαντικές αλλαγές στον αυτοδιοικητικό θεσμό, μετά την αναθεώρηση του άρθρ. 102 του Συντάγματος.

Κατοχυρώθηκαν οι δύο βαθμοί τοπικής αυτοδιοίκησης. Εισήχθη το τεκμήριο της αρμοδιότητας υπέρ των ΟΤΑ,  για τη διαχείριση των «τοπικών υποθέσεων». Κατοχυρώθηκε η υποχρέωση του κράτους να εξασφαλίζει τους αναγκαίους πόρους για την εκπλήρωση της αποστολής και των αρμοδιοτήτων τους. Προβλέφθηκε η δυνατότητα ανάθεσης στους ΟΤΑ κρατικών αρμοδιοτήτων, που συνιστούν «αποστολή του κράτους», με ανάλογη μεταφορά πόρων. Κατοχυρώθηκε η δημοσιονομική και οικονομική αυτοτέλεια των ΟΤΑ με τη μεταφορά αντίστοιχων πόρων.

Όμως όλες αυτές οι αλλαγές έμειναν στη μέση. Η Αυτοδιοίκηση ποτέ δεν έγινε οικονομικά ανεξάρτητη. Δεν της δόθηκε η λειτουργική αυτονομία ώστε να διαχειρίζεται τις τοπικές υποθέσεις. Ο έλεγχος του Κεντρικού Κράτους παρέμεινε ασφυκτικός, παρά τις συνταγματικές προβλέψεις. Η Αναθεώρηση του Συντάγματος πρέπει να αποτελέσει την ευκαιρία για την πραγματική αναβάθμιση του θεσμού μας, προς όφελος των πολιτών και των τοπικών μας κοινωνιών.

Με βάση αυτά τα δεδομένα θα πρέπει να διερευνηθούν μια σειρά από αλλαγές σε ζητήματα όπως, η φορολογική αποκέντρωση με την ταυτόχρονη  εκχώρηση αρμοδιοτήτων και των αντίστοιχων πόρων και η κατοχύρωση του δικαιώματος να ζητείται υποχρεωτικά η άποψη των αιρετών εκπροσώπων της Αυτοδιοίκησης στα νομοσχέδια που αφορούν θέματα των ΟΤΑ.

Επιπλέον είναι σημαντικό να γίνει ρητή αναφορά στο νέο καταστατικό χάρτη της χώρας των αρχών της εγγύτητας και της επικουρικότητας, βάσει των οποίων οι ΟΤΑ έχουν τεκμήριο αρμοδιότητας στις τοπικές δημόσιες υποθέσεις.

 

 

Επιλέξατε τελικά να δώσετε τη μάχη στην Περιφέρεια Αττικής. Γιατί επιλέξατε την Περιφέρεια και όχι τον δήμο Αθηναίων;

 

Είναι μια επιλογή συνέπειας κι ευθύνης,  αλλά και δικαιολογημένης αγανάκτησης, αφού αρνούμαι ως πολίτης της Αττικής πρώτα από όλα να αποδεχθώ ότι το 2019, η πρωτεύουσα των περιφερειών της χώρας , δεν έχει καταφέρει να λύσει το ζήτημα της διαχείρισης των απορριμμάτων της και να αποδεχθώ ότι χάνονται δεκάδες ανθρώπινες ζωές από φυσικές καταστροφές, εξαιτίας της έλλειψης αποτελεσματικού σχεδίου πολιτικής προστασίας. Δεν ανέχομαι να υπάρχουν Δήμοι στην Αττική με περιοχές εκτός σχεδίου , χωρίς αποχέτευση και βιολογικούς καθαρισμούς. Αρνούμαι να αποδεχθώ ότι έχουν ξοδευτεί τα τελευταία 15 χρόνια εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε έργα αμφίβολης αξίας, χωρίς να έχουν επιλυθεί τα βασικά προβλήματα.  Σε αυτήν την κατάσταση πρέπει να μπει επιτέλους, τέλος. Γι αυτό  επέλεξα “να δώσω τη μάχη” για τη θέση ευθύνης του Περιφερειάρχη Αττικής. Για να μπορώ να είμαι και στο μέλλον χρήσιμος στους πολίτες του Αμαρουσίου, της πόλης που με τίμησε, τηςς Αθήνας , της πόλης που γεννήθηκα και μεγάλωσα, αλλά και των 66 Δήμων της Αττικής, τα προβλήματα των οποίων ζω καθημερινά μέσα από την ενασχόλησή μου με την Κ.Ε.Δ.Ε.. Για να έχω τη θεσμική και οικονομική δυνατότητα  να αντιμετωπίσω αποτελεσματικά, τα μεγάλα ζητήματα που απασχολούν την καθημερινότητα των 4.000.000 πολιτών του Λεκανοπεδίου, εδώ και δεκαετίες. Δυνατότητα που δεν θα είχα, αν επέλεγα να συνεχίσω την πολιτική μου διαδρομή από τη θέση  του Δημάρχου της Αθήνας.  Κι αυτό γιατί το νέο θεσμικό πλαίσιο που ψηφίστηκε πριν μερικούς μήνες από την κυβερνητική πλειοψηφία, ο γνωστός «Κλεισθένης», μετατρέπει τις αιρετές Διοικήσεις των Δήμων σε “διακοσμητικά” πολιτικά όργανα, με περιορισμένες αρμοδιότητες, πόρους και δυνατότητες.